نگاهی اجمالی به چری و عملکرد آن

اگرچه خودروی چینی چری و یا همان ام وی ام در حدود ده سالی است که توسط مدیران خودرو مونتاژ می‌شود و در میان ما ایرانیان هم کمابیش نامی آشناست، ولی کمتر کسی را می‌توان یافت که شناخت کامل و دقیقی از تاریخ و پیشینه این خودروساز داشته باشد. این مسئله فقط شامل عموم نیست، بلکه بسیاری از کارشناسان و حتی فروشندگان این محصول هم به‌درستی با آن آشنا نیستند. به زبان ساده‌تر خودرویی است تا حدودی رازآمیز! همین معما بودن ماهیت این برند موجب شده که گروهی از هم‌میهنان مان نادانسته رتبه‌اش را تا عرش بالا برند و آن را با برندهای کره ای! مقایسه کنند و برخی دیگر هم حتی از بردن نامش نیز اکراه داشته باشند. بگذریم!

نگاهی به فعالیتها و محصولات چری

نگاهی به فعالیتها و محصولات چری


در نوشته ذیل سعی بر این است که از دریچه نوینی به این خودروساز شرقی نگریسته شده و تاریخچه و عملکرد آن از نو، بازنگری شود.

شرکت چری در سال 1997 میلادی توسط گروهی از مقامات دولتی ایالت آنهوی (ANHUI) چین، بنیان‌گذاری شد. این خودروساز در سال 1999 میلادی اولین خودرویش را تحت لیسانس فولکس‌واگن وبا استفاده از شاسی سئات تولدو به بازار عرضه نمود. در سال 2001 میلادی هم موفق شد اولین سری از خودروهایش را به خارج از چین صادر نماید. این شرکت از بدو تأسیسش تصمیم گرفت که در زمینه ساخت پیشرانه مستقل شود، به همین خاطر در همان آغاز فعالیتش یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های ساخت موتور و قوای محرکه را در چین تأسیس نمود و نامش را ACTECO نهاد. شرکت ACTECO از سال 2000 میلادی همکاری‌اش را با موسسه تحقیقاتی AVL اتریش شروع نمود. نقش این موسسه آن‌چنان برای چری آنچنان مهم بود که حرف اول کلمه ACTECO یعنی A، برگرفته از حرف اول نام انگلیسی کشور اتریش است. هم‌اکنون در این مجموعه موتورهایی با حجم 800 تا 4000 سی سی و به ابعاد 3 تا 8 سیلندر به تولید می‌رسد. چری در سال 2007 میلادی یادداشت تفاهمی را هم با شرکت فیات ایتالیا به امضاء رساند. بر اساس این موافقت‌نامه چری از تکنولوژی فیات در تکوین برخی از خودروهای جدیدش بهره گرفت و در مقابل فیات هم از موتورهای 1600 و 1800 سی سی ساخت این شرکت در بعضی محصولات خود از جمله فیات لینا (LINEA) استفاده نمود. چری همچنین بخشی از سهام کمپانی QOROS (کوروس) را هم در اختیار دارد. ناگفته نماند که خودروی کوروس از ایمنی بسیار بالایی بهره می‌برد تا آنجایی که چندی پیش یکی از خودروهای این شرکت در تست تصادفی که توسط موسسه ایمنی EURO NCAP انجام شده بود، مقام اول را در کلاس سدان های متوسط کسب نمود.

خودروی کانسپت چری

خودروی کانسپت چری


در حال حاضر شرکت چری در چهار ایالت چین کارخانه دارد و 30 هزار تن پرسنل را هم به استخدام خویش درآورده است. صدها متخصص برجسته خارجی در چری مشغول فعالیت‌اند و بخش استعدادیابی این شرکت هم سالانه 200 نفر را جذب می‌کند. در چری بخش جوش از تجهیزات آمریکایی و نیز روبات‌های ژاپنی و ایتالیایی بهره می‌برد و همچنین مجهز به سیستم کنترل جوش لحظه‌به‌لحظه در خط تولید است. اتاق رنگ و بخش رنگ‌آمیزی آن هم ساخت کشور آلمان است. خط مونتاژ شامل تجهیزات مدیریت کیفیت هوشمند بوده و در خط تولید موتور نیز 200 کارشناس خارجی حضور دارند. در حال حاضر این شرکت ظرفیت تولید 900 هزار دستگاه خودرو، 900 هزار موتور و 800 هزار گیربکس را در سال دارد.

شرکت چری هم‌اکنون به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودروهای چینی، به 80 کشور دنیا خودرو صادر می‌کند و در 15 کشور دنیا هم مشغول تولید خودروست. از جمله کشورهایی که این برند در آن‌ها فعال است می‌توان به ایران، ترکیه، تایوان، اوکراین، اندونزی، آرژانتین، مالزی، ایتالیا و…اشاره نمود. چندی پیش این شرکت کارخانه بسیار مجهزی را هم در کشور برزیل افتتاح نمود، آن‌هم به این دلیل که در حاضر برزیلی‌ها بزرگ‌ترین خریدار خودروهای چری در خارج از مرزهای چین هستند. هم‌اکنون بنا به آمار سالانه حدود 60 هزار دستگاه خودرو چری در بازار برزیل به فروش می‌رسد. این نکته را هم لازم است بگویم که چری حتی در ایتالیا هم خودرو مونتاژ می‌کند! و آن‌هم چیزی نیست جز چری تیگو فیس لیفت شده، که توسط کمپانی DR MOTORS عرضه می‌شود.

در سال 2003 میلادی شرکت چری دست به یک اقدام جنجالی زد و آن‌هم کپی کامل از خودروی دوو ماتیز و ارائه آن با نام چری QQ بود. این عمل چری باعث شد که جنرال موتورز کره از شرکت چری شکایت کند اما این شرکت به هیچ عنوان زیر بار این اتهام نرفت! خوشبختانه چری در طراحی محصولات جدیدش تا حد زیادی از این رویه ناصواب فاصله گرفته است و آن‌هم به دلیل استخدام و به‌کارگیری طراحان پیشین کمپانی‌های معروف اروپایی و آمریکایی است. حاصل کار این طراحان در محصولات نوین چری کاملاً هویداست.

شرکت چری در حاضر با بعضی از کمپانی‌های معروف قطعه‌سازی هم موافقت‌نامه همکاری دارد که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود.

1 ـ SIEMENS VDO: این شرکت آلمانی از سازندگان بزرگ سیستم‌های کنترل موتور و سازنده سیستم‌های الکترونیک و الکترومکانیک خودروهاست. در این مجموعه حدود 53 هزار نفر مشغول فعالیت‌اند.

2- AUTOLIV: این یک شرکت سوئدی ـ آمریکایی است که در در زمینه طراحی و ساخت محصولات مربوط به ایمنی فعال و غیرفعال، مشغول کار است. از مهم‌ترین محصولات این شرکت انواع کمربند ایمنی و کیسه‌های هواست. این قطعه ساز رابطه تنگاتنگی هم با شرکت سوئدی ولو دارد.

3 ـ DELPHI: این کمپانی یکی از بزرگ‌ترین قطعه سازان خودرو در آمریکا و بریتانیاست. دفتر مرکزی این شرکت هم در شهر کنت بریتانیاست. این مجموعه پیش‌ازاین یکی از شرکت‌های تابعه جنرال موتورز بوده است که چندی بعد به جهت عملیات برون‌سپاری و کاهش هزینه‌ها، سهامش در بازار بورس عرضه شد. هم‌اکنون این مجموعه تقریباً تمامی قطعات یک خودرو را می‌سازد. تعداد کارمندان آن در حدود 161 هزار نفر است که در 29 کارخانه مشغول فعالیت‌اند.

4 ـ PPG INDUSTRIES: مجموعه مذکور یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان رنگ خودرو و پوشش‌های آن در دنیاست. این شرکت در 70 کشور دنیا فعال بوده و در حدود 38 هزار نفر هم کارمند دارد.

5 ـ VISTEON: این شرکت پیش از این تحت مالکیت شرکت فورد بوده است. امروزه این شرکت بسیاری از قطعات خودرو اعم از مکانیکی، الکترونیکی و تهویه مطبوع را تولید می‌کند. این شرکت رابطه کاری نزدیکی با کرایسلر و هیوندای نیز دارد. تعداد پرسنل این شرکت در حدود 24 هزار نفر است.

علاوه بر این‌ها چری با قطعه سازان بزرگی از جمله بوش آلمان، والئو فرانسه و….. هم قرارداد همکاری دارد که توصیف شرح حال همگی آن‌ها از حوصله این بحث خارج است.

به‌هرحال ـ نسبت به تولید کنندگانی مانند کیا و یا هیوندای و… ـ شاید چری کودکی نوپا بیشتر نباشد، کودکی با استعداد که می‌داند چگونه رشد کند و به سرعت خود را با شرایط کنونی دنیای صنعت تطبیق دهد. در خاتمه این مجموعه را می‌توان نمونه ای از یک موسسه کارآمد و موفق دولتی دانست که با سابقه ای کمتر از دو دهه پیشرفت شایان توجه ای نموده است.

در اینجا چند مدل از جدیدترین تولیدات این شرکت را به شما معرفی می‌کنیم.

چری ARRIZO 7

این خودرو یکی از جدیدترین مدل‌های چری بوده و اولین مدل از سری ARRIZO این شرکت می‌باشد. ظاهراً چری قصد دارد به تقلید از جیلی که خودروهای لوکس‌تر خود را با اسم امگرند نام‌گذاری نمود، همین کار را هم در مورد این مدل انجام دهد. بنا به اخبار سایت‌های خودرویی، قرار است در آینده ای نزدیک مدلهای ARRIZO 3 و ARRIZO 5 هم وارد بازار شوند که شباهت‌های بسیاری با خودروهای کره ای هیوندای دارند.

خودروی ARRIZO 7 در ماه جولای 2013 میلادی روانه بازار چین شد. این مدل هم اکنون با یک موتور 1/6 لیتری که توانی معادل 126 اسب بخار را دارد، و به همراه دو گیربکس معمولی و اتوماتیک CVT)) عرضه می‌گردد. طراحی بدنه آن توسط تیمی مرکب از GAMES BRAIN HOPE (طراح پیشین فورد، اپل، کرایسلر) HAKAN SARACOGLUو KLAUS BADENHAUSEN (از طراحان پیشین پورشه و مرسدس بنز) انجام شده است. نمای داخلی خودرو هم توسط QIU YAN (طراح پیشین جنرال موتورز) ساخته و پرداخته شده است. قیمت آن بسته به تیپ‌های مختلف از 78/900 یوآن تا 103/900 یوآن برای دنده دستی و 92/900 یوآن تا 126/900 برای نمونه اتوماتیک تعیین شده است.(هر یوآن معادل 535 تومان) سایر مشخصات این مدل بدین شرح است.

ARRIZO 7

ARRIZO 7

ARRIZO 7

ARRIZO 7

ARRIZO 7

ARRIZO 7

حجم موتور 1597 CC
قدرت موتور 126 HP/6150 RPM
گشتاور 160 NM/3900 RPM
صفر تا صد 12.1 (دستی)- 12.8 (CVT )
طول/عرض/ ارتفاع 4652/1825/1483
فنربندی جلو مستقل: مک فرسون استرات
فنربندی عقب مستقل: مولتی لینک (چند عضوی)
وزن (دنده دستی) 1350 KG
وزن (دنده اتوماتیک) 1395 KG

چری E3

چری E3 در ماه سپتامبر 2013 میلادی به بازار پر رقابت چین عرضه شد. این خودرو برای چری خیلی مهم می‌باشد، زیرا در یکی از پررقابت‌ترین بازه‌های قیمتی عرضه شده است. در حال حاضر این خودرو با فروش بیش از 38 هزار دستگاه، پرفروش‌ترین خودرو چری در بازار چین، در نیمه اول سال 2014 میلادی بوده است. این مدل هم‌اکنون تنها با یک پیشرانه 1/5 لیتری که توانی معادل 109 اسب بخار را داراست، به بازار عرضه می‌شود. قیمت آن از 52900 یوآن برای تیپ پایه شروع شده و به 67900 یوآن برای تیپ فول ختم می‌شود. سایر مشخصات این خودرو بدین شرح است.

Chery E3

Chery E3

Chery E3

Chery E3

Chery E3

حجم موتور 1497 CC
قدرت موتور 109 HP/6150 RPM
گشتاور 140 NM/4500 RPM
صفر تا صد -
طول/عرض/ ارتفاع 4450/1748/1493
فنربندی جلو مک فرسون استرات
فنربندی عقب فنر پیچشی
حداکثر سرعت 175 KM/H
وزن 1208 KG

چری E5

ظاهراً این خودرو قرار است در شرکت مدیران خودرو مونتاژ شود. مدلی که شباهت بسیاری با MVM 530 دارد و این امر چندان هم عجیب نیست، چون پلت فرم هر دو آن‌ها یکی است. هدف چری از ارائه این خودرو بنا به گفته خودش رقابت با خودروهایی همچون MG350 بوده است. این مدل در بازار چین عمدتاً با دو نوع موتور عرضه می‌شود که یکی از آن‌ها 1.6 لیتر حجم و 109 اسب بخار قدرت دارد و دیگری نیز از حجمی معادل 1/8 لیتر و قدرتی معادل 132 اسب بخار بهره می‌گیرد. مدل 1/8 لیتری فقط با گیربکس اتوماتیک (CVT) در بازار چین عرضه می‌گردد. قرار است نوع هیبریدی آن هم با موتور 1/3 لیتری ( 100 اسب بخاری) به بازار عرضه شود. بهای خودرو مذکور با پیشرانه‌های 1/5 لیتری بسته به تجهیزاتش، از 65/800 یوآن تا 73/800 یوآن و با پیشرانه‌های 1/8 لیتری از 76/800 تا 84/800 تعیین شده است. مدل مذکور در ماه آگوست سال 2013 میلادی وارد بازار چین شد.

Chery E5

Chery E5

Chery E5

Chery E5

Chery E5

Chery E5


سایر مشخصات این خودرو بدین شرح است:
حجم موتور 1497 CC 1845 CC
قدرت موتور 109 HP/6000 RPM 132 HP/5750 RPM
گشتاور 140 NM/4500 RPM 170 NM/ 4300-4500 RPM
صفر تا صد - -
طول/عرض/ ارتفاع 4580/1760/1483 mm
فنربندی جلو مک فرسون استرات
فنربندی عقب مولتی لینک (چند عضوی)
حداکثر سرعت 172 KM/H 185 KM/H
وزن 1285 KG 1336 KG

چری FULLWIN 2

این مدل از چری همان MVM 315 موجود در کشورمان می‌باشد که تحت عمل فیس لیفت قرار گرفته است. ناگفته نماند که مدل اولیه این خودرو، یعنی همان مدلی که در ایران در حال تردد است، در سال 2010 میلادی به بازار چین عرضه شد. چند وقتی است که ثبت‌نام از این مدل توسط مدیران خودرو صورت می‌پذیرد. بنا به ادعای چری گیربکس و صفحه کلاچ آن اصلاح و تقویت شده است. مدل فوق با همین چهره از ماه دسامبر سال 2012 میلادی وارد بازار چین شد. موتور آن معادل 1/5 لیتر حجم و 109 اسب بخار توان دارد، که همراه با دو گیربکس دستی و اتوماتیک CVT)) عرضه می‌شود. لازم به ذکر است که در حال حاضر این مدل فقط با دنده دستی در کشورمان ثبت نام می‌شود. بهای این خودرو برای نمونه دنده دستی، بسته به تیپ‌های گوناگون از 54/800 یوآن تا 62/800 یوآن و برای نمونه دنده CVT از 65/800 تا 69/800 یوآن تعیین شده است.

Chery Fulwin 2

Chery Fulwin 2

Chery Fulwin 2

Chery Fulwin 2

Chery Fulwin 2

Chery Fulwin 2

حجم موتور 1497 CC
قدرت موتور 109 HP/6000 RPM
گشتاور 140 NM/4500 RPM
صفر تا صد -
طول/عرض/ ارتفاع (هاچ بک) 4188/1686/1480
فنربندی جلو مک فرسون
فنربندی عقب فنرپیچشی
سرعت 170 KM/H
وزن (دنده دستی) 1210 kg

چری QQ

تصاویر پایین مربوط به اتاق جدید سری QQ است که نسل قبلی آن با نام MVM 110 هنوز در ایران مونتاژ می‌گردد. ناگفته نماند که مدلی که هم اکنون در ایران مونتاژ می‌شود هنوز هم با سیمای اولیه خود که مربوط به سال 2003 میلادی است، در بازار فروخته می‌شود. خودرو مذکور با یک موتور یک لیتری بنزینی که توانی معادل 69 اسب بخار را داراست، در بازار چین عرضه می‌شود. قیمت آن بسته به تیپ‌های گوناگون از 37/900 یوآن برای مدل پایه شروع شده و تا 50/900 یوآن برای مدل فولش ختم می‌گردد. این خودرو برای نخستین بار در ماه مارس 2013 میلادی روانه بازار چین شد.

chery qq

chery qq

chery qq

chery qq

chery qq

chery qq

حجم موتور 998 CC
قدرت موتور 69 HP/6000 RPM
گشتاور 93 NM/3500-4500 RPM
صفر تا صد -
طول/عرض/ ارتفاع 3564/1620/1527
فنربندی جلو مک فرسون استرات
فنربندی عقب میله پیچشی
حداکثر سرعت 175 KM/H
وزن (دنده دستی) 936 KG
وزن (دنده اتوماتیک) 944 KG

چری TIGGO 3

این تصاویر مربوط به دومین یا جدیدترین فیس لیفت سری تیگو می‌باشد. جالب اینجاست که قرار است که فیس لیفت اول این خودرو به‌زودی در مدیران خودرو مونتاژ گردد. در مدل مذکور با حفظ ساختار اصلی تیگو نمای روبروی آن کاملاً دگرگون گشته است. خودرو کم صداتر شده و استحکام کلی آن نیز افزایش یافته است. این خودرو تنها با یک موتور 1.6 لیتری که 126 اسب بخار قدرت دارد و به همراه دو نوع گیربکس دستی و اتوماتیک CVT)) به بازار عرضه می‌شود. بهای مدل با دنده دستی از 73/900 یوآن شروع شده و به 85/900 یوآن ختم می‌شود و برای مدل با دنده اتوماتیک از 83/900 یوآن تا 95/900 یوآن تعیین شده است. این خودرو برای اولین بار در ماه می 2014 میلادی وارد بازار چین شد.

Chery Tiggo3

Chery Tiggo3

Chery Tiggo3

Chery Tiggo3

Chery Tiggo3

Chery Tiggo3


سایر مشخصات خودرو بدین شرح است.
حجم موتور 1597CC
قدرت موتور 126 HP/6150 RPM
گشتاور 160 NM/3900 RPM
صفر تا صد -
طول/عرض/ ارتفاع 4420/1760/1670
فنربندی جلو مک فرسون استرات
فنربندی عقب مولتی لینک (چند عضوی)
حداکثر سرعت (دنده دستی) 175 KM/H
حداکثر سرعت (دنده اتوماتیک) 165 KM/H
وزن (دنده دستی) 1358 KG
وزن (دنده اتوماتیک) 1390 KG

چری TIGGO 5

این خودرو محصول کاملاً جدیدی از چری می‌باشد که جهت رقابت در کلاسی بالاتر از TIGGO 3، به بازار عرضه شده است. هدف اولیه چری از ارائه این مدل به بازار رقابت با خودروهایی همچون HAVAL H6 بوده است، کراس اووری که مقام نخست را در بازار شاسی بلندهای چین داراست. طراحی بدنه آن توسط کارشناسان مستقر در چری و با الهام از خودروهای روز اروپا صورت گرفته است. این خودرو تنها با یک موتور 2 لیتری که توانی معادل 139 اسب بخار دارد، و به همراه دو دنده دستی و اتوماتیک CVT) ) عرضه می‌شود. تاریخ اولیه ورود این خودرو به بازار چین ماه نوامبر سال 2013 میلادی بوده است. قیمت نمونه دستی آن از 93/900 یوآن شروع شده و به 110/900 یوآن ختم می‌شود و نوع اتوماتیک هم از 112/900 یوآن تا 150/900 یوان ارزش‌گذاری شده است.

chery tiggo 5

chery tiggo 5

Tiggo 5 interior

Tiggo 5 interior

Chery Tiggo 5

Chery Tiggo 5


سایر مشخصات این خودرو بدین شرح است.
حجم موتور 1971 CC
قدرت موتور 139 HP/5750 RPM
گشتاور 182 NM/4540 RPM
صفر تا صد -
طول/عرض/ ارتفاع 4506/1841/1740
فنربندی جلو مک فرسون استرات
فنربندی عقب فنر پیچشی
حداکثر سرعت (دنده دستی) 175 KM/H
حداکثر سرعت (دنده اتوماتیک) 165 KM/H
وزن (دنده دستی) 1495 KG
وزن (دنده اتوماتیک) 1573 KG

 

[ سه شنبه 11 آذر 1393برچسب:,

] [ 18:33 ] [ علی و حسین مقدم ]

[ ]